معرفی انواع مکمل های ورزشی

مکمل های بدنسازی یا همان مکمل های ورزشی که استفاده از آن ها در میان ورزشکاران رایج است، موادی هستند که توسط ورزشکاران رشته های مختلف، به منظور افزایش کیفیت عملکردی بدن و تقویت و حفظ سلامتی بدن، مورد استفاده قرار می گیرند. مکمل های ورزشی انواع مختلفی دارند که به طور کلی در سه دسته قرار می گیرند:

·       مکمل های عضله ساز

·       مکمل های چربی سوزی

·       مکمل های انرژی زا

در ادامه به معرفی برخی از این مکمل ها خواهیم پرداخت.

مکمل های عضله ساز

مکمل وی (پروتئین آب پنیر)

طی فریند تولید پنیر از شیر، آبی از پنیر خارج می شود که سرشار از پروتئین بوده و در فرایند عضله سازی بسیار مهم است. اما از آنجا که این مایع طعم خوشایندی ندارد، طی مراحلی به پودر تبدیل شده و با انواع طعم دهنده ها نظیر شکلات و یا طعم دهنده های میوه ای ترکیب می شود تا استفاده از آن برای ورزشکاران ساده تر و دلچسب تر باشد.

مهمترین عملکرد پروتئین وی در بدن، بازسازی و افزایش حجم عضلات است. این پروتئین همچنین به کاهش وزن و حفظ توده های عضلانی در طول انجام تمرینات سخت ورزشی کمک می کند.

از سایر مکمل های مورد استفاده توسط ورزشکاران برای عضله سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       پروتئین کازئین: همانند مکمل وی از آب پنیر بدست می آید اما دیر هضم تر از وی است.

·       پروتئین بیف: پروتئین هیدرولیز شده گاوی است که علاوه بر عضله سازی برای حفظ تراکم استخوانی نیز مفید است.

·       پروتئین آلبومین: پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ که علاوه بر عضله سازی مانع تحلیل ماهیچه ها در طول انجام تمرینات سخت ورزشی می گردد.

·       گینر: مکمل حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی. مکمل گینر در دو نوع تولید شده است. یک نوع برای افزایش وزن و یک نوع برای عضله سازی.

·       کربوهیدرات: برای کاهش حس خستگی، پیشگیری از کوفتگی بدن بر اثر انجام تمرینات سخت و پیشگیری از افت قند خون در حین تمرین.

·       آمینو اسید ها: آمینو اسید ها از مکمل ­های مهم در عضله ­سازی هستند. مکمل ­های آمینو اسیدی به چند دسته تقسیم می شوند:  آمینو (کمک به عضله سازی و تسریع ریکاوری ماهیچه ها).

 ال آرژنین (نوعی اسید آمینه ضروری برای تحریک هورمون رشد و باز شدن عروق که در بدن تولید نمی­شود.). گلوتامین ( تسریع عضله سازی). بتا آلانین (پیشگیری از تجمع اسید لاکتیک در ماهیچه­ها و بهبود عملکرد عضلات).

مکمل­های چربی سوزی

یکی از مکمل های مورد علاقه ورزشکاران مکمل­های چربی سوزی و کاهش وزن هستند. این مکمل ها تنها باید توسط ورزش­کارانی مورد استفاده قرار گیرد که قصد کاهش وزن دارند. برخی از این نوع مکمل­ها عبارتند از:

·       ال کارنیتین: مکملی از مشتقات اسید آمینه بوده و علاوه بر کمک به کاهش وزن، در حفظ عضلات در طول انجام تمرینات ورزشی و جلوگیری از تحلیل عضلات و تسریع روند ریکاوری تاثیر به سزایی دارد.

·       سی ال ای (CLA): نوعی اسید چرب که برای کاهش وزن بسیار موثر است.

·       فیبر: مکمل های فیبری با ایجاد حس سیری و کاهش حس گرسنگی در فرد برای مدت طولانی، به کاهش وزن کمک می کنند.

·       مکمل های ترکیبی: برخی مکمل های چربی سوزی ترکیبی از چند مکمل هستند که موجب تسریع فرایند چربی سوزی می گردند. 

مکمل های انرژی زا

مکمل های انرژی زا همانگونه که از نامشان پیداست، مکمل هایی هستند که باعث افزایش انرژی ورزشکاران در حین انجام تمرینات ورزشی می شوند. انواع مکمل های انرژی زا عبارتند از:

·       اچ ام بی (HMB): اچ ام بی ماده ای انرژی زا است که از متابولیزه شدن اسید های آمینه و به مقدار کم در بدن تولید می شود. این ماده موجب افزایش انرژی ماهیچه ها می شود. مصرف این مکمل مقدار این ماده را در ماهیچه ها فزایش داده و ورزشکار مدت زمان بیشتری قادر به تمرین خواهد بود.

·       پمپ: مکمل پمپ با افزایش فرایند پمپاژ خون از قلب به سمت عضلات و افزایش میزان مواد غذایی مورد نیاز ماهیچه ها موجب افزایش انرژی ماهیچه ها می گردد. این مکمل به ویژه برای ورزشکارانی توصیه می شود که تمرینات سخت و سنگین ورزشی انجام می دهند.

·       کراتین: مکمل کراتین باعث افزایش حجم عضلات شده و همچنین با تسریع فرایند بهبود پس از آسیب های ورزشی به ورزشکاران موجب بهبود عملکرد ورزشی آنان می گردد. 

شما می توانید انواع مکمل ها را از داروخانه اینترنتی مکمل پلاس خریداری نمایید.

مطلب پیشنهادی

خرید مبل چستر مدولار

استراتوم يک خرید مبل چستر مدولار هست که از دو لايه تشکيل شده است لايه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.