مشکل‌سازی دوباره سامانه “دان” برای دانشجویان دانشگاه آزاد

[ad_1]

برخی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، برای دومین بار در سال جاری و در پی مسدودسازی پَنل دسترسی به سامانه آموزش مجازی این دانشگاه موسوم به “دان” به بهانه عدم پرداخت شهریه، معترض شدند.

به گزارش ایسنا، اسفندماه سال ۹۸ بود که سامانه «دان» (برگرفته از واژه دانایی) از سوی ستاد مرکزی آموزش غیر حضوری دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و اجرا شد و قرار شد  این امکان را برای تمامی دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کند تا بتوانند با استفاده از تلفن همراه هوشمند یا رایانه، به صورت آنلاین از خدمات آموزشی دانشگاه استفاده کنند.

 دانشگاه آزاد اسلامی در زمان افتتاح سامانه “دان” اعلام کرد که این سامانه با هدف ایجاد آرامش و رفع نگرانی دانشجویان و خانواده آن‌ها و اساتید این دانشگاه از تمامی امکانات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود استفاده کرده تا بتواند خدمات شایسته و در شأن دانشجویان این دانشگاه را ارائه کند.اما مشکلات پیاپی که با ایجاد این سامانه در زمان ثبت نام و انتخاب واحد برایدانشجویان ایجاد کرد، آنها را در مقاطع مختلف زمانی دچار نگرانی کرد و گاه اعتراضات خود را به گوش مسولان دانشگاه رساندند.

طی ۲ سال گذشته که کرونا آموزش عالی کشور را دستخوش تغییرات کرد و دانشگاه‌ها مجبور به ارائه آموزش مجازی شدند، دانشجویان دانشگاه‌های کشور از سامانه‌های مختلف آموزشی استفاده بیشتری داشتند. دانشگاه آزاد اسلامی‌ با داشتن تعداد زیادی واحد در سراسر کشور، بیشترین تعداد دانشجو در کشور را دارد و بخش عمده درآمد خود را از شهریه دریافتی دانشجویان کسب می‌کند. اما تفاوت دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌ها این است که بدلیل غیرانتفاعی بودنش شهریه قابل توجهی را از دانشجویان مقاطع مختلف خود دریافت می‌کند که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نیز بسیاری از دانشجویان و خانواده‌ها در پرداخت این شهریه با مشکلات و فشار اقتصادی مواجه هستند.

خواندن  تاکید وزیر کشور بر حل و فصل نهایی مساله کارت هوشمند در کشور - خبرگزاری فارس

اواسط آبان ماه بود که دانشجویان دانشگاه آزاد که شهریه خود را هنوز پرداخت نکرده بودند،‌ در اتصال به سامانه “دان” دچار مشکل شدند و این سامانه برای آنها مسدود شد. این در حالی است که پیش از این، فرصت داشتند تا قبل از موعد امتحانات شهریه خود را پرداخت نکنند.

پیامی که در سامانه آموزش مجازی “دان” برای دانشجویان دانشگاه آزاد نمایش داده شد و دانشجویان این دانشگاه را شوکه کرد و باعث شد نتوانند در کلاس حضور پیدا کنند به شرح ذیل بود:

 “پیرو اطلاع‌رسانی قبلی دانشگاه مبنی بر ارائه مهلت لازم به دانشجویانی که دارای بدهی شهریه یا اقساط معوق می‌باشند و در ابتدای ترم تحصیلی به دلایلی درخواست مهلت برای پرداخت شهریه در طول ترم داشتند، به اطلاع می‌رساند شما علی‌رغم فرصت‌های داده شده و امکانات به وجود آمده جهت استفاده از وام‌های متنوع دانشجویی، بدهی شهریه یا اقساط معوق خود را تاکنون تعیین تکلیف نکرده‌اید، لذا در خصوص شیوه پرداخت و رفع محدودی شرکت در کلاس‌های آمورشی و نیز امتحانات، به حوزه مالی واحد دانشگاهی خود مراجعه و یا از طریق شماره تماس‌های اعلام شده در سایت واحد دانشگاهی خود از همکاران امور مالی واحد راهنمایی لازم را دریافت نمایید. بدیهی است مسئولیت ناشی از عدم تعیین تکلیف بدهی و بالطبع عدم ارائه خدمات آموزشی و دانشجویی بر عهده دانشجو خواهد بود. با سپاس.”

خواندن  چه خدماتی از طریق کارگزاری های رسمی تامین اجتماعی ارائه می شود؟ - باشگاه خبرنگاران

عکس‌العمل مسئولان و کارکنان دانشگاه آزاد در برابر این پیام این بود که شرکت “دان” بنا به دستور سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و امور مالی دانشگاه، این پیغام را به صفحه آموزش مجازی دانشجویانی که شهریه خود را کامل پرداخت نکرده‌اند، ارسال کرده و اجازه ورود به کلاس را به آنها نمی‌دهد که این مسئله تعجب کارکنان دانشگاه را نیز به همراه داشته است.

البته این مشکل، واکنش مستقیم دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را به همراه داشت و طهرانچی مستقیماً دستور داد که این مشکل رفع شود.

سامانه دان مجددا مشکل‌ساز شد

پس از گذشت بیش از یک ماه از این موضوع،‌ دانشجویان دانشگاه آزاد مجددا با سامانه دان به مشکل برخوردند و مسدودسازی دسترسی پنل دانشجویی چندمین بار است که در دوره‌های آنلاین سال ۱۴۰۰ برای دانشجویان دانشگاه آزاد مشکل ایجاد کرده و این دانشگاه بنابر مسائل مالی غیرقابل توجیه، دانشجویان را از شرکت در کلاس‌ها محروم کرده است.

خواندن  وزیر بهداشت: واکسیناسیون 70 درصدی تا دو هفته آینده/ محدودیت ها کم می شود - عصر ایران

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به ایسنا گفت: دانشگاه آزاد به بهانه افزایش شهریه ثابت و متغیر، در روزهای پایانی ترم، ما را دچار سردرگمی و بلاتکلیفی کرده در حالی که این اتفاق زمانی منطقی به نظر می‌رسد که هنگام انتخاب واحد، فرمی مجزا، مستند و باثبات در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم برای پرداخت شهریه خود برنامه‌ریزی کنیم و در طول ترم تصمیمات آنی مدیران دانشگاه اختلالی در برنامه‌های درسی ما وارد نکند.

دانشجویی دیگر معتقد است: اگر ترویج دانش و تربیت دانشجو مایه حیات دانشگاه ها و مراکز علمی است، افزایش شهریه دانشجو هم باید متناسب با کیفیت خدمات، پاسخگویی و پشتیبانی از سوی عوامل دانشگاه همراه باشد.

به گزارش ایسنا،‌ به نظر می‌رسد با وجود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند توجیه مناسبی جهت این افزایش‌های چندباره و آنی در شهریه‌ دانشجویان داشته باشد و به بهانه عدم پرداخت شهریه،‌ دسترسی دانشجویان به سامانه‌ای که برای انجام کارهای دانشجویی ‌و در راستای تسهیل امور مربوط به تحصیل آنها طراحی شده است، را به یک باره قطع نکند. در این راستا خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آماده انعکاس توضیح مسئولان دانشگاه آزاد در خصوص مشکلات به وجود آمده از سوی این سامانه برای دانشجویان است.

انتهای پیام

[ad_2]
مهمترین خبرهای اجتماعی

مطلب پیشنهادی

حملات تروریستی در افغانستان در راستای اهداف رژیم صهیونیستی انجام می شود

[ad_1] سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف با اشاره به حملات تروریستی اخیر تاکید کرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *